کیانا وحدتی
راهنمای سایت
صفحه اصلی تالار گفت و گوزبان و ادبیاتموسیقی ایرانیکتابخانه کیانافیلم/کارتونمعماریاخبار و دانستنیهاپزشکی و سلامتبیداری معنویفرهنگ لغتدرباره کیاناورود
<<بعدیقبلی>>


کیانا وحدتی
پدرم ای که احساس تو پاکترین احساس است...تو می نوازی برای عشق، برای احساس، برای زندگی، لطافت و پاکی...

جزئیات بیشتر...


شعر نیمایی
« 10722 بازدید »

شرح:
نیما در سال 1284 خورشیدی در یوش مازندران متولد شد.بعد ها در مدرسه ی سن لوئی در تهران زبان فرانسوی را آموخت و به تشویق استاد خود«نظام وفا» به شاعری پرداخت شعرهای اولیه یا تمرینهای شاعری او نوعی تقلید از شیوه ی کلاسیک فارسی است.نخستین شعری که نیما به چاپ رسانید،قصه ی رنگ پریده نام دارد. در این منظومه که حدود 500 بیت است ود رسال 1299 در قالب مثنوی سراییده شده است نشان داده است که قدرت او در تقلید بسیار اندک ونیروی خلاقیت و ابتکارش بسیار فراوان است. اما بالاخره در سال 1301 نیما افسانه را سرود که در واقع برای شعر فارسی معاصر نقطه ی عطف و مقدمه و آغازی بدیع است.
افسانه شعری است غنایی و عاشقانه و به قول دکتر هشترودی غزلی است به شیوه ی نوین که نیما آن را کشف کرده است. این منظومه هرچند تا حدی از مایه های کلاسیک برخوردار است اما تازگی خاصی در آن وجود دارد و گویی نوعی تحرک و هیجان در آن دیده می شود که با محتوای عاشقانه و یا به قول خود نیما با محتوای نمایشی آن جور در نمی آید.
ای فسانه فسانه فسانه                    ای خدنگ تو را من نشانه
ای علاج دل،ای داروی درد            همره گریه های شبانه
              با من سوخته در چه کاری ؟
افسانه در واقع منظومه ای است شاعرانه و تا حدی برخوردار از روح نوجویی. زبانی که نیما برای این منظومه به کار برده است مانند قالب،وزن ومحتوا تا حد زیادی تازگی دارد. در سال 1318 ،سه شعر ققنوس ،غراب و گل مهتاب را چاپ کرد این شعرها نمونه های برجسته ی شعر آزاد بودند و سرآغاز انقلاب در شعر کلاسیک .در این مجموعه ها مصراع ها کوتاه و بلند شده و قافیه نیز شیوه ی قدیم را نداشت این روش جدید در شعر چون کودکی نوپا ،استوار و محکم به راه افتاد و از سال 1320 در برابر مخالفتهای شدید سنت گرایان راه خود را ادامه داد ودر دهه 30 رونق فراوان یافت و به صورت رایج ترین شکل شعر معاصر درآمد.نیما در این روش جدید برای شعر وزن را کاملاً درهم نشکست بلکه وزن را به شکل طبیعی خود در بیان احساسات بازگردانید واین تغییر را به ضرورت بیان محتوا انجام داد همچنین در سنت شعر کهن فارسی همانگونه که می دانید واحد شعر« بیت »است و هر بیتی باید قافیه داشته باشد اما درشعر نیمایی واحد شعر «بند» است که از مجموعه ی چند مصرع تشکیل می شود و قافیه زنگ پایان هر بند است و نشانگر اتمام سخن.نیما ارزش قافیه را در تکمیل کردن موسیقی شعر می دانست ولی قائل به ضرورت حتمی آن نیست . نیما در شعر ققنوس همانگونه که گفته شد اندیشه خود را کاملاًدر خصوص سنت شکنی بروز داد.
ققنوس ،مرغ خوش خوان،آوازه ی جهان
آواره مانده از وزش بادهای سرد
بر شاخ خیزران
نشسته از فرد.
نیما علاوه بر نوآوری در ظاهر شعر،نگاه بدیع و نویی در خصوص محتوای شعر نیز دارد. او معتقد است که باید شاعر به جستجوی جلوه های عینی و مشهود باشد کار هنرمند نشان دادن تصویرهای عینی میداند،نیما صورتهای قالبی و کلیشه ای و تکراری را رها می کندو به جای آن صورتهای واقعی را به کار می برد او معتقد است که شاعر باید فضای شعرش نمودار دقیقی از فضای محیطش باشد از این روست که طبیعت در شعر او جلوه هایی بارز دارد.
ازمهمترین شاعران معاصر که این شیوه را برگزیدند می توان به گلچین معانی ،فریدون مشیری،مهدی اخوان ثالث،فروغ فرخزاد،سهراب سپهری،محمدرضا شفیعی کدکنی و هوشنگ ابتهاج اشاره کرد . به تدریج در مورد سبک ،نمونه ی شعر و خصوصیات هر یک مطالبی را خواهیم آورد.

تهیه کننده سند: مریم

نظرات بازدید کنندگان    

آپارتمان A4A: طراحی سئو